05-11-2024
Het is al een tijd bekend dat de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering(AOV) voor zelfstandigen eraan komt. Wat houdt deze Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ) tot dusver in en wat betekent dat voor jou? We zetten hier alles voor je op een rij.
Voor wie gaat de verplichte AOV gelden?
De verplichte AOV gaat gelden voor alle ondernemers die winst uit de onderneming moeten opgeven voor hun aangifte inkomstenbelasting, ook wel IB-ondernemers genoemd. Dat laatste betekent alle ondernemers die door de Belastingdienst worden gezien als ‘ondernemer voor de inkomstenbelasting’. Meewerkende echtgenoten, directeur-grootaandeelhouders en diegene die ‘resultaat uit overige werkzaamheden’ hebben (ook wel ‘resultaatgenieters’ genoemd) vallen niet onder de regeling.
Wat houdt de verplichte AOV in?
- De uitkering bedraagt 70% van de winst vóór arbeidsongeschiktheid en is niet meer dan het wettelijke minimumloon.
- Er wordt een verplichte wachttijd (ofwel eigen risicotermijn) ingesteld van één jaar, die periode krijg je nog geen uitkering.
- Of je in aanmerking komt voor een uitkering wordt getoetst aan de hand van een criterium, de zogeheten drempelfunctievariant. Dat betekent dat je geen uitkering vanuit de verplichte AOV ontvangt zolang je zelf nog het minimumloon kunt verdienen. Dat kan dus ook met ander werk zijn dan je beroep.
- De verzekering loopt tot de AOW-leeftijd.
- De Belastingdienst int de premies. UWV doet de keuringen en betaalt de uitkeringen.
Wat gaat de verplichte AOV kosten?
De premie voor de verplichte AOV bedraagt ongeveer 6,5% van het inkomen tot de maximale premiegrondslag. De maximale premiegrondslag is 142,68% van het wettelijk minimumloon. Dat betekent dat de maximale premie uit kan komen op ongeveer € 195 per maand. De premie is fiscaal aftrekbaar.
Wat als je nu al een AOV hebt?
Voor ondernemers die al een AOV hebben is er een overgangsregeling: zij kunnen zich blijven verzekeren via een verzekeraar mits de bestaande verzekering aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo mag de eindleeftijd niet lager zijn dan 55 jaar, mag de wachttijd maximaal 52 weken zijn en mag er geen sprake zijn van beperkte uitkeringstermijnen (dus bijvoorbeeld een uitkering van maximaal 2 of 5 jaar).
Kan je ook een AOV afsluiten bij een verzekeraar na invoering van de wet?
Ja, dat kan en valt onder de opt-out regeling. Ook dan moet de verzekering aan bepaalde eisen voldoen. Zo moet er onder meer minimaal sprake zijn van een gelijke dekking, moet de verzekering tot de AOW-leeftijd lopen en mag de verzekering niet goedkoper zijn dan de verplichte variant.
Heb je na invoering van de wet de verplichte verzekering afgesloten via UWV, dan zit je daar overigens niet voor altijd aan vast. Je mag na een jaar alsnog kiezen voor een AOV bij een verzekeraar en andersom.
Waarom het slim is om nú al een AOV af te sluiten
1. Je hebt een financieel vangnet
Het is een goed idee om je nu te verzekeren, want daarmee ben je ook beschermd tegen de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid tót de invoering van de verplichte AOV. Mocht er tot die tijd iets gebeuren, dan kun jij je vaste lasten blijven betalen. En dat zorgt voor rust.
2. Je hebt keuzevrijheid
Als je nu een AOV afsluit bij een verzekeraar heb je nog de vrijheid deze volledig aan jouw situatie en wensen aan te passen. De voorwaarden voor de verplichte AOV zijn straks voor iedereen hetzelfde. Nu kun je onder meer nog zelf kiezen voor een kortere eigen risicotermijn van bijvoorbeeld 2 maanden en een hoger verzekerd bedrag dan het wettelijk minimumloon. Met een AOV van een verzekeraar heb je dus de mogelijkheid een ruimere dekking af te sluiten dan met de verplichte variant van de overheid.
3. Verzeker je voor beroepsarbeidsongeschiktheid
De verzekering vanuit de overheid kijkt bij arbeidsongeschiktheid of je nog in staat bent het minimumloon te verdienen met algemeen geaccepteerde arbeid. Het kan dus zo zijn dat je bij arbeidsongeschiktheid jouw eigen beroep niet meer kunt uitvoeren, maar wel inzetbaar bent in een ander beroep met minder fysieke belasting. De wet houdt hierbij geen rekening met je opleidingsniveau, werkervaring of persoonlijke voorkeuren. Als je met dat andere beroep het minimumloon kunt verdienen, kom je volgens de BAZ niet in aanmerking voor een uitkering.
Als je een AOV afsluit bij een verzekeraar dan kun je je verzekeren voor beroepsarbeidsongeschiktheid. Dan wordt er bij arbeidsongeschiktheid alleen gekeken of je jouw eigen beroep nog kunt uitvoeren. Is dat niet zo, dan ontvang je een uitkering. Je hoeft dan geen ander werk aan te nemen.
4. Hulp bij het voorkomen van arbeidsongeschiktheid
Veel verzekeraars helpen ondernemers met een AOV met het voorkomen van arbeidsongeschiktheid. Met onder meer preventieve gezondheidschecks, coaching door ondernemerscoaches of maatwerkoplossingen zodat je sneller kunt doorgaan met ondernemen.
5. Geen last van wachttijden
Als de wet wordt aangenomen zullen veel zzp’ers een AOV willen gaan regelen. Dat kan leiden tot drukte bij verzekeraars en daarmee ook lange wachttijden. Sluit je nu een AOV af, dan heb je daar minder tot geen last van.
6. En wat kan of moet ik nu doen?
De verwachting is dat het wetsvoorstel in 2025 wordt aangenomen. Daarna is er tijd nodig voor het invoeren van de wet. Wij verwachten dat de wet daarom niet eerder dan 2027 pas echt van kracht gaat. Het is wel verstandig om nu al te kijken hoe een AOV in jouw financiële planning past. Of om te onderzoeken of jouw huidige AOV ook straks nog geschikt is. Zo kom je niet voor verrassingen te staan wanneer het zo ver is. Naar verwachting zal er drukte ontstaan van zzp’ers die op dat moment hun verplichte AOV willen regelen, zelfstandig of met een adviseur. Bovendien heb je te maken met een medisch acceptatieproces. Hier kan ook wat tijd overheen gaan. Dat ben je liever voor. Onderneem dus tijdig actie zodat je beter en voordeliger verzekerd blijft van een goed inkomen.
Hakze Verzekeringen helpt je graag verder.
Verzekeringsmap afstoffen loont voor bedrijven.
/0 Reacties/in Bedrijven met personeel, Zelfstandigen Zonder Personeel /door Patrick Hakze01-11-2018
Bespaar op verzekeringen
Elke ondernemer doet er verstandig aan snel de verzekeringsmap af te stoffen. Er zijn drie belangrijke redenen om dit nu echt te doen:
1-Verzekeringen nodig? Onderhoud verzekeringen nodig?
Een uitgebalanceerd verzekeringspakket voorkomt onnodige problemen en garandeert/beschermt de continuïteit van uw onderneming. Maar welke risico’s vormen een financiële bedreiging voor de continuïteit van uw onderneming en welke niet? Hoe vaak doet zich een gebeurtenis of situatie voor en wat zijn de financiële gevolgen van deze gebeurtenis of situatie? Is € 5000-, schade al het einde van uw onderneming of is dat € 100.000-, schade?
Een grondige risico analyse geeft antwoord op deze vragen en kan leiden tot het schrappen van overbodige verzekeringen, waardoor besparingen worden gerealiseerd.
Periodiek onderhoud en controle van verzekeringen is belangrijk en kan ook de nodige besparingen opleveren. Door periodiek meerdere verzekeraars te benaderen om voor verzekeringen een aanbod te doen, kan altijd wel een besparing worden behaald. Echter hierbij moet je goed opletten of je er niet op achteruit gaat in de dekkingsvoorwaarden. Steeds meer bedrijfsverzekeringen zijn tegenwoordig na de contractsduur(vaak looptijd van een jaar) maandelijks opzegbaar.
2-Verhoging premies door verzekeraars.
Steeds meer verzekeraars komen er achter dat de ontvangen premies en schade-uitkeringen niet meer met elkaar in verhouding zijn. De schadelast neemt toe en de premie-inkomsten blijven achter. De tendens is dat verzekeraars premieverhogingen gaan doorvoeren.
3-Afspraken met adviseur
Het is vooral belangrijk om goede afspraken te maken met de adviseur. Een mogelijkheid tot besparing is om de adviseur niet op provisie maar op ’fee’-basis te laten werken.Afrekenen gebeurt dan op basis van een urendeclaratie of een vaste vergoeding.
De verplichte AOV voor zzp’ers: wat gaat er veranderen?
/in Bedrijven met personeel /door Patrick Hakze05-11-2024
Het is al een tijd bekend dat de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering(AOV) voor zelfstandigen eraan komt. Wat houdt deze Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ) tot dusver in en wat betekent dat voor jou? We zetten hier alles voor je op een rij.
Voor wie gaat de verplichte AOV gelden?
De verplichte AOV gaat gelden voor alle ondernemers die winst uit de onderneming moeten opgeven voor hun aangifte inkomstenbelasting, ook wel IB-ondernemers genoemd. Dat laatste betekent alle ondernemers die door de Belastingdienst worden gezien als ‘ondernemer voor de inkomstenbelasting’. Meewerkende echtgenoten, directeur-grootaandeelhouders en diegene die ‘resultaat uit overige werkzaamheden’ hebben (ook wel ‘resultaatgenieters’ genoemd) vallen niet onder de regeling.
Wat houdt de verplichte AOV in?
Wat gaat de verplichte AOV kosten?
De premie voor de verplichte AOV bedraagt ongeveer 6,5% van het inkomen tot de maximale premiegrondslag. De maximale premiegrondslag is 142,68% van het wettelijk minimumloon. Dat betekent dat de maximale premie uit kan komen op ongeveer € 195 per maand. De premie is fiscaal aftrekbaar.
Wat als je nu al een AOV hebt?
Voor ondernemers die al een AOV hebben is er een overgangsregeling: zij kunnen zich blijven verzekeren via een verzekeraar mits de bestaande verzekering aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo mag de eindleeftijd niet lager zijn dan 55 jaar, mag de wachttijd maximaal 52 weken zijn en mag er geen sprake zijn van beperkte uitkeringstermijnen (dus bijvoorbeeld een uitkering van maximaal 2 of 5 jaar).
Kan je ook een AOV afsluiten bij een verzekeraar na invoering van de wet?
Ja, dat kan en valt onder de opt-out regeling. Ook dan moet de verzekering aan bepaalde eisen voldoen. Zo moet er onder meer minimaal sprake zijn van een gelijke dekking, moet de verzekering tot de AOW-leeftijd lopen en mag de verzekering niet goedkoper zijn dan de verplichte variant.
Heb je na invoering van de wet de verplichte verzekering afgesloten via UWV, dan zit je daar overigens niet voor altijd aan vast. Je mag na een jaar alsnog kiezen voor een AOV bij een verzekeraar en andersom.
Waarom het slim is om nú al een AOV af te sluiten
1. Je hebt een financieel vangnet
Het is een goed idee om je nu te verzekeren, want daarmee ben je ook beschermd tegen de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid tót de invoering van de verplichte AOV. Mocht er tot die tijd iets gebeuren, dan kun jij je vaste lasten blijven betalen. En dat zorgt voor rust.
2. Je hebt keuzevrijheid
Als je nu een AOV afsluit bij een verzekeraar heb je nog de vrijheid deze volledig aan jouw situatie en wensen aan te passen. De voorwaarden voor de verplichte AOV zijn straks voor iedereen hetzelfde. Nu kun je onder meer nog zelf kiezen voor een kortere eigen risicotermijn van bijvoorbeeld 2 maanden en een hoger verzekerd bedrag dan het wettelijk minimumloon. Met een AOV van een verzekeraar heb je dus de mogelijkheid een ruimere dekking af te sluiten dan met de verplichte variant van de overheid.
3. Verzeker je voor beroepsarbeidsongeschiktheid
De verzekering vanuit de overheid kijkt bij arbeidsongeschiktheid of je nog in staat bent het minimumloon te verdienen met algemeen geaccepteerde arbeid. Het kan dus zo zijn dat je bij arbeidsongeschiktheid jouw eigen beroep niet meer kunt uitvoeren, maar wel inzetbaar bent in een ander beroep met minder fysieke belasting. De wet houdt hierbij geen rekening met je opleidingsniveau, werkervaring of persoonlijke voorkeuren. Als je met dat andere beroep het minimumloon kunt verdienen, kom je volgens de BAZ niet in aanmerking voor een uitkering.
Als je een AOV afsluit bij een verzekeraar dan kun je je verzekeren voor beroepsarbeidsongeschiktheid. Dan wordt er bij arbeidsongeschiktheid alleen gekeken of je jouw eigen beroep nog kunt uitvoeren. Is dat niet zo, dan ontvang je een uitkering. Je hoeft dan geen ander werk aan te nemen.
4. Hulp bij het voorkomen van arbeidsongeschiktheid
Veel verzekeraars helpen ondernemers met een AOV met het voorkomen van arbeidsongeschiktheid. Met onder meer preventieve gezondheidschecks, coaching door ondernemerscoaches of maatwerkoplossingen zodat je sneller kunt doorgaan met ondernemen.
5. Geen last van wachttijden
Als de wet wordt aangenomen zullen veel zzp’ers een AOV willen gaan regelen. Dat kan leiden tot drukte bij verzekeraars en daarmee ook lange wachttijden. Sluit je nu een AOV af, dan heb je daar minder tot geen last van.
6. En wat kan of moet ik nu doen?
De verwachting is dat het wetsvoorstel in 2025 wordt aangenomen. Daarna is er tijd nodig voor het invoeren van de wet. Wij verwachten dat de wet daarom niet eerder dan 2027 pas echt van kracht gaat. Het is wel verstandig om nu al te kijken hoe een AOV in jouw financiële planning past. Of om te onderzoeken of jouw huidige AOV ook straks nog geschikt is. Zo kom je niet voor verrassingen te staan wanneer het zo ver is. Naar verwachting zal er drukte ontstaan van zzp’ers die op dat moment hun verplichte AOV willen regelen, zelfstandig of met een adviseur. Bovendien heb je te maken met een medisch acceptatieproces. Hier kan ook wat tijd overheen gaan. Dat ben je liever voor. Onderneem dus tijdig actie zodat je beter en voordeliger verzekerd blijft van een goed inkomen.
Hakze Verzekeringen helpt je graag verder.
Hoe veilig is jouw bedrijf voor cybercriminelen?
/in Bedrijven met personeel /door Patrick HakzeAl langere tijd neemt cybercriminaliteit onder MKB-bedrijven toe. Zeker 20% van het MKB krijgt te maken met fraude, diefstal en/of afpersing via internet ( https://www.kvk.nl/veilig-zakendoen/bescherm-je-bedrijf-met-deze-7-acties/ ). Niet langer zijn alleen grote bedrijven/organisaties doelwit, maar gaan criminelen voor de matig beveiligde kleine- en middelgrote ondernemingen. Ze opereren als inbrekers: ze kijken in ieder ‘huis’ om te zien of ergens een raampje openstaat. Dat gaat met een enorme snelheid. Daar waar ze naar binnen kunnen, zullen ze dat zeker doen.
Cyberincidenten vormen bedreiging nummer 1 voor de bedrijfscontinuïteit van MKB bedrijven. Voor een mkb’er loopt de schade van een cyberaanval namelijk al snel op naar tienduizenden euro’s of meer.
“We werken in de cloud”, “IT regelt alles” of “bij ons valt niets te halen” horen we vaak als excuus. Neem toch eens een moment de tijd om te bedenken welke consequenties het heeft als al jouw systemen , apparaten en data niet meer bereikbaar zijn. Of als je klant- of personeelsgegevens op straat liggen? Dat kost veel meer tijd en geld dan het vooraf op orde brengen van je cyber security.
Hoe veilig is jouw bedrijf? Met een eerste gratis cyberrisico check gesprek van 15 minuten met onze partner Perfect Day ga je erachter komen.
Wacht niet langer en neem contact met ons op voor het maken van een afspraak voor de cyberrisico check!
Vanaf 1 januari registratieplicht voor (land)bouwvoertuigen
/in Bedrijven met personeel, Zelfstandigen Zonder Personeel /door Patrick HakzeWaar gaat het om?
Alle (land)bouwvoertuigen, zoals bijvoorbeeld trekkers, getrokken aanhangwagens, shovels, mobiele kranen, en combines, die de openbare weg op gaan moeten vanaf 1 januari 2021 worden geregistreerd. Voor (land)bouwvoertuigen die sneller willen rijden dan 25 km per uur en/of een ontheffing nodig hebben geldt dat naast de registratie ook direct een kentekenplaat verplicht is. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle (land)bouwvoertuigen een kentekenplaat voeren. Gebeurt de registratie binnen de conversieperiode van 1 januari tot en met 31 december 2021? Dan is een RDW-keuring of schouw niet nodig. Het gaat dan puur om een administratieve registratie. Alle nieuwe landbouwvoertuigen die na 1 januari 2021 worden verkocht zijn bij aflevering bij de RDW geregistreerd en hebben een kentekenplaat.
Waarom deze verplichting?
De invoering van registratie- en kentekenplicht komt van de Europese eis om een APK te verplichten voor trekkers / voertuigen op wielen met een maximumconstructiesnelheid hoger dan 40 km/uur. Met invoering van de registratie- en kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen vanaf 1 januari 2021 komt Nederland aan deze Europese eis tegemoet. Naast invoering van de registratie- en kentekenplaatplicht van (land)bouwvoertuigen, gaat de maximumsnelheid voor (land)bouwvoertuigen van 25 km per uur naar 40 km per uur en komt er één loket voor ook ontheffingsverlening.
Ook krijgen de (land)bouwvoertuigen met deze nieuwe regeling ook meer toegang tot N-wegen en rondwegen, waardoor een snellere en veiligere verplaatsing van de voertuigen mogelijk wordt. De plicht geldt voor alle (land)bouwvoertuigen, zoals bijvoorbeeld trekkers, getrokken aanhangwagens, shovels, mobiele kranen, en combines, die de openbare weg op gaan. Onder een openbare weg valt bijvoorbeeld ook een fabriek, groothandel of een bedrijfsterrein waar derden (bijvoorbeeld voetgangers) kunnen komen.
Hoe voertuigen registreren?
Uitzonderingen
Meer informatie?
Meer informatie over de invoering van de registratieplicht en de eventueel bijbehorende kentekenplicht vindt u op deze website van de RDW. Ook vindt u meer informatie op de websites van de diverse (land)bouwbelangenorganisaties.
Bouwtechnische keuring
/in Particulier /door Patrick HakzeBouwtechnische keuring
Wie een huis gaat kopen, wil natuurlijk zeker weten dat de bouwkundige staat van de woning goed is. Dit kan niet iedereen zomaar beoordelen. Het is dan ook verstandig om een bouwtechnisch rapport van een huis te laten maken om (nare) verrassingen achteraf te voorkomen.
Ook verkopers doen er in sommige gevallen verstandig aan om een bouwtechnische keuring van de te verkopen woning te laten maken. Hiermee voldoe je al voor een groot gedeelte aan je informatieplicht bij de verkoop en laat je kopers zien dat je weet wat je verkoopt.
Een bouwtechnische keuring vraagt u eenvoudig aan via onze partner Homekeur Bouwtechnische keuringen. De kosten hiervoor bedragen meestal € 369,- incl. btw. U kunt onderstaand formulier invullen.
Aangeboden door Homekeur – Bouwkundige keuring
Uw bedrijf en Corona. Wat kan de overheid voor u doen?
/in Bedrijven met personeel, Zelfstandigen Zonder Personeel /door Patrick HakzeUw bedrijf en Corona.
Dit zijn ongewone tijden. Zelfs degene onder ons die al wat hebben meegemaakt kunnen zich niet heugen dat zich ooit een situatie zich heeft voorgedaan als deze. Het voelt vreemd aan, maar des te belangrijker is het dat we nu zorgen dat we de juiste dingen doen en zoeken naar oplossingen voor degene die in een benarde situatie terechtkomen.
Helaas zijn er veel ondernemers die een zware periode tegemoet gaan vanwege de getroffen maatregelen. De overheid heeft hiertoe verschillende maatregelen in het vooruitzicht gesteld. We hebben alle informatie hierover onderaan in linkjes gezet.
We willen iedereen veel sterkte wensen in deze aankomende periode en we sluiten ons aan bij de woorden van de minister-president: Samen komen we deze moeilijke periode te boven. Let een beetje op elkaar.
Algemene informatie voor ondernemers inzake Coronavirus
-Handige informatie voor werkgevers en ondernemers (rijksoverheid.nl):
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-over-coronavirus-voor-werkgevers
-Veelgestelde ondernemersvragen over Corona (kvk.nl):
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/veelgestelde-ondernemersvragen-over-corona/Kamerbrief over economische
-Maatregelen met betrekking tot Coronavirus:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/documenten/kamerstukken/2020/03/12/kamerbrief-over-economische-maatregelen-met-betrekking-tot-het-coronavirus
-Informatie over aanvragen Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) tegemoetkoming dekking personeelskosten :
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vraag-en-antwoord/aanvragen-werktijdverkorting-en-ww-uitkering-personeel
-Informatie over verruimde BMKB-regeling voor ondernemers:
https://www.rvo.nl/actueel/nieuws/coronavirus-verruimde-bmkb-regeling-voor-ondernemers-versneld-open
-Uitstel van belastingbetaling als gevolg van Coronavirus:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/uitstel-betaling-gevolgen-coronavirus
Bespaar ook op uw WOZ-aanslag, bezwaar maken loont in veel gevallen! TIP maak GRATIS bezwaar
/in Bedrijven met personeel, Particulier /door Patrick HakzeBespaar ook op uw WOZ-aanslag.
Als huiseigenaar ontvangt u jaarlijks tussen 1 februari en 31 maart het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen/WOZ-beschikking. De WOZ-waarde van uw woning stelt de gemeente vast op basis van standaardmodellen.
Er ontstaan vaak fouten in de waardering, omdat een gemeente niet alle woningen individueel kan beoordelen.
Meer dan 40% van de ingediende bezwaarschriften worden landelijk toegekend. Bezwaar maken heeft dus zin.
Gevolgen hoge WOZ-waarde = meer belasting betalen
Onroerendezaakbelasting (OZB)
Waterschapsbelasting
Vermogensbelasting
Inkomstenbelasting
Hierdoor betaalt u gemiddeld +/-100 euro per jaar te veel!
Bent u het niet eens met de vermelde waarde van uw woning of twijfelt u eraan?
Dan dient u binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet bezwaar in te dienen. Wij helpen u hier graag bij. In samenwerking met onze partner Bezwaarmaker kunt u gebruik maken van deze gratis dienstverlening.
Ja, ik wil gratis Bezwaar maken
Profiteer daarom vandaag nog van onze service. Wanneer de waarde wordt verlaagd, bespaart u niet alleen dit jaar, maar ook de komende jaren op uw WOZ-aanslag.
Ook voor zakelijk onroerend goed
Ook voor uw zakelijk onroerend goed kunt u gebruik maken van onze service.
Alleen bij zakelijk onroerend goed zijn er eventuele kosten aan verbonden. De kosten zijn 30% van de OZB Indien de waarde van zakelijk onroerend goed niet wordt verlaagd, zullen er ook geen kosten in rekening worden gebracht.
Ja, ik wil een bezwaarschrift indienen
Hogere werkgeverslasten bij flexibele contracten
/in Bedrijven met personeel /door Patrick HakzeHogere werkgeverslasten bij flexibele contracten
Inleiding
Door meerdere maatregelen in de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) wil de regering u als werkgever stimuleren om meer vaste en minder flexibele contracten met werknemers te sluiten. De meeste wijzigingen in de Wab vinden plaats in het arbeidsrecht, maar met deze brief informeren wij u over de gevolgen voor de WW-premie. Een evenzo belangrijk onderwerp, want een flexibel contract kan vanaf 2020 een kostbare aangelegenheid worden.
Gevolgen voor u
Kort gezegd worden vaste contracten goedkoper door een lage WW-premie, terwijl flexibele contracten juist duurder worden door een hoge WW-premie. Per 1 januari 2020 hangt de WW-premie niet meer af van de sector waarin u door de Belastingdienst bent ingedeeld. Binnen enkele sectoren is de sectorpremie nu al afhankelijk van het soort contract. De lage premie geldt nu voor contracten met een overeengekomen duur van minstens een jaar of voor onbepaalde tijd. Deze systematiek gaat vanaf 1 januari 2020 in aangepaste vorm voor alle sectoren gelden. Bij een schriftelijke overeenkomst voor onbepaalde tijd, betaal je de lage premie, in andere gevallen de hoge premie. Het verschil tussen de hoge en de lage premie is vastgesteld op vijf procentpunten!
Lage of hoge premie betalen?
De lage premie is van toepassing op werknemers met een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, maar dat mag geen oproepovereenkomst zijn. In het arbeidsrecht is bepaald wanneer er sprake is van een oproepovereenkomst. Dat is onder andere het geval als de omvang van de arbeid niet is vastgelegd als één aantal uren per tijdvak van ten hoogste een maand of ten hoogste een jaar, waarbij het recht op loon gelijkmatig gespreid is over dat jaar (jaar-urennorm). Dit betekent dat voor nul-urencontracten en min-max contracten de hoge premie gaat gelden, ook als dat een contract voor onbepaalde tijd is. De lage premie geldt onder andere ook voor bepaalde sociale verzekeringsuitkeringen, de zwangerschaps- en bevallingsuitkering, BBL-werknemers en voor werknemers jonger dan 21, die minder dan 12 uur per week werken. Wilt u de lage premie kunnen toepassen, dan zullen de schriftelijke contracten voor werknemers die voor onbepaalde tijd in dienst zijn, bij de loonadministratie moeten worden bewaard. Ontbreken de schriftelijke contracten, dan zullen deze alsnog moeten worden opgesteld. U moet ook de aard van de overeenkomst op de loonstrook en in de loonaangifte vermelden.
Corrigeren lage premie
In de volgende twee gevallen moet de lage premie worden herzien naar de hoge premie: 1. De dienstbetrekking eindigt binnen twee maanden na aanvang, ook als de werknemer opzegt. 2. De werknemer krijgt in een kalenderjaar 30% of meer uren verloond dan contractueel is overeengekomen. Dit geldt niet bij een arbeidsovereenkomst van ten minste 35 uur per week.
Bron: Raethuis, www.raethuis.nl
Schade aan ondergrondse kabels en leidingen
/in Bedrijven met personeel /door Patrick Hakze01-02-2019
In Nederland ligt ruim 1,7 miljoen kilometer aan kabels en leidingen onder de grond. Het gaat om leidingen voor water, gas en olie. En om kabels voor onder meer elektriciteit en dataverkeer.Regelmatig ontstaat er bij graafwerkzaamheden(graven, boren, heien, palen slaan,draineren, freezen, bomen/planten rooien) schade aan ondergrondse kabels en leidingen. Er geldt een wettelijke verplichting om zorgvuldig graafwerkzaamheden uit te voeren. Zorgvuldig graven doe je volgens de richtlijn Zorgvuldig grondroeren.
Kabeleigenaren en netwerkbeheerders moeten informatie over ondergrondse kabels en leidingen leveren aan het Kadaster. Het Kadaster voegt deze informatie samen. Grondroerders krijgen deze informatie wanneer zij een zogenoemde KLIC melding (graafmelding) doen. Uitvoerders van graafwerkzaamheden, de zogenoemde grondroerders, moeten graafwerkzaamheden verplicht melden bij het Kadaster met een KLIC melding. Deze uitwisseling van informatie kan schade helpen voorkomen.
Netbeheerders zijn verplicht informatie over aansluitleidingen digitaal beschikbaar te stellen. Dat is de belangrijkste wijziging in de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (WIBON, voorheen WION) die vanaf 31 maart 2018 van kracht is. Netbeheerders van gasleidingen moeten per 1 januari 2020 gegevens over aansluitleidingen digitaal beschikbaar stellen. Netbeheerders van elektriciteitsleidingen, drinkwaterleidingen en telecomleidingen moeten dat doen per 1 januari 2028. Voor netbeheerders van riolering geldt geen verplichting tot digitalisering van de aansluitleidingen. Rijksoverheid:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bodem-en-ondergrond/graafschade
Het Kabels en Leidingen Informatiecentrum (KLIC) regelt de digitale informatie-uitwisseling over kabels en leidingen. Het KLIC is een onderdeel van het Kadaster. Er is een handige (gratis)KLIC-app (zie:https://www.grondig.com/artikel/gratis-klic-app waarmee je alle KLIC meldingen op je telefoon of tablet kan binnen halen. Iedereen op een bouwplaats kan zo de beschikking krijgen over de juiste informatie.
Wie betaalt de graafschade?
Bij zorgvuldig graven hebben de feitelijk graver en de grondroerder overlappende verantwoordelijkheden. De grondroerder moet de Klic-tekeningen opvragen en beschikbaar stellen op de werklocatie. De feitelijk graver moet controleren of het voorbereidende werk goed is gedaan en graaft alleen als en zolang de situatie geheel duidelijk is. Zodra een graafschade ontstaat, komt al snel de vraag voor wiens rekening de schade moet komen. De netbeheerder legt de schadeclaim neer bij één van de betrokken partijen. Regelmatig wordt een claim doorgestuurd van de opdrachtgever naar de feitelijk graver of wordt de netbeheerder doorverwezen. Claims worden verrekend met facturen, hoewel dit wettelijk gezien niet mag. In de praktijk komt de schadeclaim vaak terecht bij de feitelijk
graver. Vrijwel altijd komt vast te staan dat die de kabel of leiding heeft beschadigd. Op grond van de zelfstandige onderzoeksplicht zal een schade al snel voor zijn rekening komen. De factuur van de netbeheerder moet dan worden betaald.
Als er in onderaanneming wordt gewerkt, gebeurt dit meestal op grond van een door beide partijen ondertekende overeenkomst. In dit soort overeenkomsten zijn altijd regelingen over aansprakelijkheid en verzekeringen te vinden. De onderaannemer kan verplicht worden gesteld om bepaalde verzekeringen af te sluiten, zoals een WAM-verzekering voor het werkmateriaal, een CAR verzekering en/of een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Aan de verzekeringen worden eisen gesteld(zoals een verplichte KLIC melding). In een overeenkomst kan staan dat alle aansprakelijkheid zonder meer op de onderaannemer rust of dat de opdrachtgever zichzelf vrijwaart van schadeclaims van de onderaannemer en anderen. Bij dit soort overeenkomsten is het altijd goed om alert te zijn. Neem alle onderdelen daarvan goed door en leg de overeenkomst voor aan uw verzekeraar of juridisch adviseur. Onderzoek of uw verzekeringen voldoen aan de gestelde eisen en de problemen die zich in de praktijk kunnen voordoen.
Voordelige Arbeidsongeschiktheidsverzekering voor Fysiek zware beroepen tot 67,3 jaar
/in Zelfstandigen Zonder Personeel /door Patrick Hakze29-10-2018
Nieuw bij Hakze Verzekeringen, een echt betaalbare AOV voor ondernemers met een fysiek zwaar beroep en een eindleeftijd van 67,3 jaar!
In het kort:
• Een betaalbare AOV voor ondernemers met een (fysiek) zwaar beroep
• Gericht op het voorkomen van arbeidsongeschiktheid en duurzame inzetbaarheid van de ondernemer
• Uitgebreide begeleiding door onze arbeidsdeskundigen:
• 1 x per drie jaar een persoonlijk gesprek
• Inzicht in gezondheid en ondernemerscapaciteiten
• Deskundige hulp en advies bij om- en bijscholing
• Bij arbeidsongeschiktheid
• 5-jaars uitkering bij arbeidsongeschiktheid in het eigen beroep. De uitkering wordt langzaam afgebouwd.
• Een langlopende uitkering tot AOW-leeftijd (67 jaar en 3 maanden) als je echt niet meer kan werken, en niet meer in staat bent het minimum loon te verdienen, ook niet in een ander beroep of in een andere functie.
Ondernemers werken door waar anderen stoppen. Ook als je een zwaar beroep hebt. Tot je 67e. Maar hoe dan? Want soms lukt het gewoon niet meer, al dat zware werk. En dan word je arbeidsongeschikt. Als ondernemer met een zwaar beroep sta je soms met je rug tegen de muur. Je moet
langer doorwerken, maar in jouw beroep is dat helemaal niet zo goed mogelijk. Want jouw werk is zo zwaar dat het lastig wordt om tot je 67e door te gaan met werken. De Langer Mee AOV biedt uitkomst.
De premie van de Langer Mee AOV ligt doorgaans tussen €100- €300 per maand.
Voor meer informatie zie bijgaande link: Langer mee AOV of zie de video: Video Langer Mee AOV
Voor een advies op maat, neem dan contact op met Hakze Verzekeringen!
Hoe verder na een Ernstige ziekte of ongeval?
/in Bedrijven met personeel, Particulier, Zelfstandigen Zonder Personeel /door Patrick Hakze19-04-2017
Een Ernstige ziekte of ongeval. Het zal je maar gebeuren.
Een Ernstige gebeurtenis kan iedereen overkomen. Hoe ziet het leven eruit als je blijvend letsel overhoudt aan een ongeval of geconfronteerd wordt met een hartaanval of kanker? Is je gezin in staat om de gevolgen van overlijden door een ongeval financieel op te vangen? Vaak niet. Daarom is er de Ernstige ziekte en ongeval polis.
Maar weinig Nederlanders hebben voldoende maatregelen genomen om zichzelf en hun gezin tegen de financiële gevolgen van ernstige gebeurtenissen te beschermen. Dit is vooral bij zelfstandig ondernemers het geval. Ondernemers kunnen niet terugvallen op regelingen van een werkgever of overheid. Kijk in onderstaand filmpje hoe het echt zit: https://youtu.be/VlMOVIdbuNA
De TAF Ernstige ziekte en Ongeval Polis biedt een ruime financiële tegemoetkoming bij een hartaanval, hersenbloeding of kanker, bij blijvende invaliditeit als gevolg van een ongeval en bij overlijden als gevolg van een ongeval. Zie ook bijgaande Verzekeringskaart .
De voordelen van de Ernstige ziekte en ongeval polis zijn:
-Keuze uit drie dekkingen met een modulaire opbouw. Je kunt er voor kiezen om slechts één van de drie dekkingen te verzekeren, of twee, of alle drie.
-Als je kiest voor de dekking ernstige ziekte in combinatie met de dekking voor blijvende invaliditeit en/of de dekking voor overlijden, ontvang je een korting van 15% op de premie voor de dekking ernstige ziekte.
-Ruime verzekerde bedragen om uit te kiezen. Voor de dekking ernstige ziekte is dat maximaal €25000. Voor de dekking blijvende invaliditeit is dat maximaal €400.000. Voor de dekking overlijden is dat maximaal €200.000. Je kunt het verzekerde bedrag jaarlijks verhogen of verlagen. En je kunt er elk jaar voor kiezen om een dekking uit uw verzekering te verwijderen of toe te voegen.
-Een dagvergoeding voor ziekenhuisopname of thuisherstel in de dekking voor ernstige ziekte. De dagvergoeding bedraagt tussen € 25,- en € 125,-, afhankelijk van het verzekerd bedrag dat je kiest voor de dekking ernstige ziekte.
-je hoeft geen gezondheidsverklaring in te vullen of medische keuring te ondergaan.
-Zeer betaalbare premie. Voor de dekking overlijden na een ongeval is de premie €0,30 per €1000 verzekerd bedrag per jaar. Voor de dekking blijvende invaliditeit na een ongeval is de premie €0,55 per € 1000 verzekerd bedrag per jaar. De premie voor de dekking ernstige ziekte is afhankelijk van het gekozen verzekerde bedrag en de leeftijd op de ingangsdatum van de verzekering.
Laat je niet langer verrassen door een ernstige gebeurtenis. Neem voor de Ernstige Ziekte en ongeval Polis contact op met Hakze Verzekeringen.